Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sälja grej med…nakna killar

Det är dags att bli lite politiska. Bakgrunden, eller upprinnelsen om man så vill, till den här texten började gro i ett blogginlägg som författades för en tid sedan. I vintras någon gång. Ett blogginlägg som kom till i och med en länk till ännu en upplaga av Freeskier’s Gear girls i ett Facebookflöde.

Anledningen till att just den här texten skrivs är ett besök i Hemavan tillsammans med Julius Aspman, Björn Daniels, Jesper Norén och Linus Zetterlund. Vi turade ut i Kobåset, där vi mitt i en trivsam picknick började snacka om just fenomenet ”sälja grej med tjej”, det vill säga att använda sig av mer eller mindre avklädda tjejer som modeller i marknadsföringssyfte. Avklädda modeller i en kontext som är och förblir väldigt märklig.

Efter ett förslag, mest på skämt, beslöt vi oss för att ta reda på exakt hur märklig kontexten egentligen är. Att försöka marknadsföra skidutrustning med nakna kroppar. Julius och Björn som inte direkt är blyga av naturen slängde av alla Gore-Tex-lager och började posera för kameran. Vi tänkte att vi slänger upp en bild på Instagram och skämtar till det lite om hur kall vardagen för dessa modeller måste vara.
Attachment-1-2

Sagt och gjort.

Men det hela slutade inte där och ett par liftdiskussioner senare författas alltså denna text. En aning motsägelsefullt ska sägas. Då vi kanske tycker att skidåkning borde få vara vad skidåkning ska vara. Roligt, kul och fritt från politik och andra budskap och debatter. Det finns ju alltid något, som någon blir lite kränkt av? Man kanske gör bäst i att bara ignorera alla dårfinkar och dönickar? Plus att denna debatt inte är direkt ny och vi tar inte, i och med denna text, någonting nytt till bordet. Tvärtom sparkar vi in en vidöppen dörr.

Eller?

Liftdiskussionerna som handlade om det märkliga i att vara naken på ett berg och den förmodade synen på målgruppen för sådana reklamer, fick sällskap av en Mons Royales reklamfilm Life As We Know It mitt i FWT-sändningen från Alaska. Reklamen börjar med att en tjej ligger och svankar på en säng i Mons Royale-utstyrsel, och fortsätter med att visa killar som åker skidor och snowboard i högsta fart nerför branta berg eller flyger upp och ner genom luften på BMX, medan tjejerna i videon nöjer sig med att stretcha och mysklättra lite (givetvis filmat underifrån). I filmen får en tjej faktiskt äran att lämna huset i skidmundering för att bege sig mot berget (förutsätter vi), men man får aldrig se henne åka skidor.
Attachment-11

Varför är det så? Fortfarande så, att tjejer i vår skidbubbla i mångt och mycket får mer uppmärksamhet när de kastar kläderna än när de sätter på sig en laddhatt av modell större och öser nedför ett berg? Vem upprätthåller denna konstiga norm? Och varför?

Är inte sälja grej med tjej en slö genväg som egentligen både förolämpar modellerna och idiotförklarar målgruppen och produkten på samma gång?

Vi tycker alla att Sven Thorgren satte huvudet på spiken när han vädjade till en tävlingsarrangör att inte förvandla hans sport till någon sorts redneck-motorsport. Där tuttar och friterad Snickers genererar beundran och besökare.

Lite där tog vi avstamp tror vi, i just den känslan och i bilderna vi redigerade i Lightroom. Bilder som, som synes, skulle vara svåra att relatera till och ta på allvar om de faktiskt användes i en riktig reklam. Men liknande bilder med tjejer istället för med Julius och Björn existerar faktiskt. På riktigt. I allvarliga försök att sälja saker. Det här med marknadsföring är nämligen ingenting för amatörer…
Attachment-1-31

Nej, vi menar inte att vi inte gillar nakna tjejer. Att hävda något sådant vore en lögn modell större. Istället är det kontexten i att sälja skidgrej med naken tjej som stör oss.

Vi skippar också att gräva djupare i varför både tjejer och killar garvar åt när Shane McConkey åkte naken nedför en ett berg. Inga av de tjejer vi känner och frågade såg någonting sexuellt med ett sådant tilltag. Utan såg det för vad det var och är, ett roligt upptåg. En rolig grej med naken kille. Vi är dock inte säkra på att vi kan placera handen på hjärtat och ärligt säga att vi skulle se det på samma sätt om en naken tjej bränt förbi oss där ute i Kobåset.

Varför det är så?

Vi vet inte riktigt. Så det avgränsar vi oss också bekvämt nog ifrån. En sådan, lite djupare fråga kräver förmodligen mer tid och kunskap att reda ut. Vi vill ju egentligen bara åka skidor för guds skull. Somliga av oss har nog med problem med det.

Vad vi reagerar på är egentligen ganska enkelt och, inser vi, en smula självcentrerat. En smula är nog förresten en grov underdrift; väldigt självcentrerat vore en bättre beskrivning. Men man måste börja någonstans och eftersom vi inte är mer än människor börjar vi med oss själva.

Den här typen av marknadsföring är och förblir ett hån mot oss som i alla fall vill framstå som civiliserade människor, att marknadsförare som krigar i skidutrustningens heliga korståg tror att vi är grottmänniskor, eller Nascar-supportrar, som enkelt går att övertalas med lite naket och en Bud Light. Eller möjligen en portion all you can eat friterad Snickers.

Attachment-1-41
Det är rätt och slätt en förbannad förolämpning att tro att någon av oss skulle köpa ett par goggles bara för att de balanseras på en semi-naken rumpa, ett par pjäxor på nakna ben eller en hjälm bara för att den sitter på ett huvud ovanför ett par bröst.

För att inte tala om att skepsisen mot produkten som sådan. Om det nu måste till en sexanspelning för att sälja den, hur bra är produkten då?

Det hela känns lite grann som om det skulle ligga en naken tjej i soffan på en lägenhetsvisning. Hur fan skulle det se ut? Lika malplacerad som Julius och Björn ser ut på bilderna som ackompanjerar denna text?

Det går nämligen inte speciellt bra att åka skidor naken. Inte någon längre stund i alla fall. Lika lite som du kommer undan med att ligga näck i en soffa under en pågående visning. Grabbarna sågade hela grejen rejält. Att åka skidor naken alltså. Köldeffekten blir tydligen stor, så stor att allt annat blir litet och obetydligt, det blir nästan outhärdlig kallt. Att fästa goggles på arslet såg de heller ingen riktig nytta med.

Kan inte vår skidbubbla få vara fri från denna galenskap? Vill ni idiotförklara er produkt genom att anta att det måste till lite naket för att den ska sälja, visst det är upp till er.

Men Snälla? Sluta idiotförklara oss, det klarar vi alldeles utmärkt själva. Tackar på förhand.

Attachment-1-5
Med vänlig hälsning,

En modern skidblogg tillsammans med, Linus Zetterlund, Jesper Norén, Julius Aspman och Björn Daniels