Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Freeskier, för fan!

Av Posted on Inga taggar 0

Denna text författas lite motvilligt, med en sorts motsägelsefull trötthet, tror jag. Av ett par olika anledningar. Men först och främst författas den därför att jag råkade läsa Freeskiers artikel.

Motvilligt, dels därför att det i mitt eget huvud faktiskt tar emot lite att hoppa på – sluta använd lättklädda tjejer för att sälja saker – tåget. Det finns så många som påpekar galenskapen i detta mycket bättre. Plus att det känns lite för trendigt och lite sent att hoppa på nu. Det blir inte så värdigt att springa i fatt ett tåg när det redan lämnat perrongen. Lite ungefär som när alla på Söder i Stockholm helt plötsligt skulle rösta F! utan att kunna motivera varför.

Eller hoppa på det tåget, jag sitter väl redan där, men lite tyst. Hittills. Fast mest sitter jag nog i – avskyr reklam – vagnen när jag tänker efter.

Motvilligt också därför att jag ärligt talat är lite trött på att det alltid finns någon som tar illa vid sig av allt. Det går som bekant att titta bort och ignorera saker. Just den egenskapen förefaller helt förträfflig att utveckla och förfina i vårt urballade samhälle.

(Något förenklat, jag vet. Men detta är ingen studie i mänsklig dårskap och hur vi förändrar vår ociviliserade civilisation. Blott en smygtitt i nyckelhålet.)

Men just idag är jag alltså en av dem. Detta kändes nämligen lite för retarderat att ignorera.

Frågan nu på morgonen blir därför lite stillsamt – Freeskier’s gear girls!? Va fan?

För fan. Kom igen.

Deras artikel där det presenteras någon sorts bakom-kulisserna-insikt. Insikt om hur det går till när tjejer (bara tjejer, var är alla He-mans och Optimus Primes?!) slänger på sig raffiga kläder och poserar med skidutrustning, fick mig att skaka på huvudet. Sedan började jag fundera över varför jag skakade på huvudet. Vad berodde det på? Hade inte mitt 15-åriga jag diggat det här!?

(Går det aldrig att åldras med värdighet?)

Det finns ett par olika faktorer som i min skalle gör detta till ett jävligt märkligt fenomen.

För det första anser jag att i stor sett all reklam är dålig reklam. Speciellt är reklam dålig om den är så kontextlös och illa genomtänkt att Teletubbies framstår som ett verk av Ingmar Bergman. Nu är jag inte reklamare eller har någon som helst erfarenhet av marknadsföring. Men är det inte lämpligare att försöka sälja produkter genom att i alla fall försöka sätta dem i ett sorts relevant sammanhang?

Och helst inte ett sammanhang som känns krystat och påhittat, där en kontext konstruerats enkom för att passa in i en påhittad vinkel?

McDonalds och deras reklam där de hävdade att de anställde ungdomar därför att de, enligt egen utsago, ville lära kidsen att ta ansvar och utvecklas som människor, är ett fantastiskt exempel på denna galenskap. Ja, det är klart att McDonalds anställer ungdomar av den anledningen. Inte för att de kostar mindre och ställer mindre krav på petitesser som drägliga villkor, lön och annat. Så klart inte.

Volvoreklamen med Zlatan & Co. är i mina ögon ett annat exempel. Men! Kan det argumenteras, reklam och marknadsföring handlar om att skapa en känsla, förmedla någon slags image. Okej, låt det vara så.

Men vad är då syftet med att placera ett par Oakley-glasögon på en trosprydd och svankad bakdel? Vad är kontexten? Vad är syftet? Vad är känslan som vill förmedlas? Att livet hade varit lättare om jag var en relativt överprisad plastbit?

Jag hade seriöst blivit mer sugen på att köpa ett par glasögon om en Teletubbie använde dem på en Teletubbiefest än om de ligger och balanseras på en rumpa.

Vill jag nu se naket eller semi-naket går det utan problem att leta upp t.ex. runt om på internet. Jag menar, det här är internet! Varför skulle jag vilja blanda in ett par solglasögon? Folk som har en solglasögonfetisch lär ju knappast gå igång på detta? Och är troligtvis en något snäv målgrupp? Om sex säljer?! Varför är hon ensam i sängen!?

Så om en känsla prompt ska förmedlas? (Kanske även ett användningsområde?) Är det inte bättre att blanda in solen då? Alla gillar väl sol!? Utomhus? På en strand? I samband med t.ex. en bikini om hud nu ska visas?

Hur gick tankarna gick när denna bild resonerades fram och godkändes? Vad är syftet? Vad är förväntat resultat?

Vad är tanken med de halvnakna flickorna? Tjejerna känns lika malplacerade som om jag skulle ta kort på ett paket glass bredvid ett par pjäxor. Är skidutrustningen med på bilderna därför att det skulle bli konstigt om en skidtidning bara slängde upp bilder på lättklädda tjejer?

Om nu inte syftet bara var att jag skulle sitta och störa mig på den här. Under parollen all uppmärksamhet är bra reklam? Fast, jag blir ju kanske inte direkt sugen på att investera i ett par nya Oakley’s eller Dakine ryggsäckar? Eller vad de nu visade upp. Jag tittade inte så noga på utrustningen!

En förklaring skulle kunna vara att Freeskier utvecklat en helt ny nivå av ironi. En avancerad sorts blandning mellan självironi och ett sätt att driva med mänskligheten i stort och skidbubblan i smått.

Möjligen vill de bredda sin målgrupp och vinna mark i de södra delarna av USA.

Alternativt vill de bara vinna veckans eviga jävla klickkamp.

Trevlig helg! Snart är det måndag igen.